Wednesday, March 18, 2015

KENALI DAN FAHAMI Penyalahgunaan Bahan-Bahan Terlarang !!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua :)


        Pertama yang terlintas dalam kepala apabila bercakap tentang “prohibited item” ini ialah apa yang dimaksudkan dengan ‘prohibited item “. Definisi penggunaan bahan terlarang ini ialah satu perkara atau undang-undang yang tidak sah di sesebuah negara apabila memliki barangan atau item yang dilarang oleh Negara dan membawa masuk ke dalam Negara. Penggunaaan bahan terlarang yang kami ingin bincangkan adalah dadah dan alkohol.

          Dadah menurut Agensi Anti Dadah Kebangsaan 2011 mengatakan dadah adalah bahan atau kimia yang amat merbahaya kepada individu yang menggunakannya kerana ia mengubah cara minda dan tubuh manusia. Menurut A.Halim et al, 2009 dadah dikaitkan dengan alam fantasi oleh masyarakat zaman dahulukala yang mengganggapnya sebagai pembalut penderitaan dan sumber keseronokan.

              Menurut Kamus Dewan Melayu – Inggeris, makna perkataan “Drug” bermaksud ubat-ubatan. Walaupun demikian, untuk memberi takrif penyalahgunaan kepada “drug”, perkataan “use”, “misuse” atau “abuse” perlu digunakan bersama-sama dengan perkataan “drug”. Contohnya “drug abuse” atau “misuse of drug” yang membawa maksud penyalahgunaan dadah.

      Gejala penyalahgunaan bahan kini bukan hanya melibatkan dadah, tetapi juga melibatkan penyalahgunaan alkohol dan juga bahan-bahan yang dilarang atau beracun sebagai cara untuk mengkhayalkan dan mencari kesoronokan diri. Terdapat pelbagai jenis dadah yang kita tahu di dunia ini. Walau bagaimana pun, disini kami menghuraikan jenis dadah yang biasanya diambil dan sangat popular.

JENIS DADAH
Dadah boleh dibahagikan kepada lima bahagian:
  1. Narkotik ( Heroin, Morfin, Candu )
  2. Perangsang (Amfetamin,Methamfetamin, Estasy )
  3. Penekanan ( Barbiturat, Alkohol )
  4. Cannabis (Ganja , Marijuana )
JENIS DADAH YANG POPULAR MASA KINI

DADAH
PENERANGAN

Morfin

Sumber: Google Image
Morfin adalah sejenis alkaloid yang diperolehi setelah diproses daripada candu mentah. Dalam pasaran gelap ia selalunya dikenali sebagai morfin mentah, bes morfin, morfin sulfat atau morfin hidroklorik
Cara Mengunakan : Menelan, menyuntik
Nama Jalanan : “M”, “White Powder”, “Monkey”, “Morpho”
Morfin Mentah.
Bentuk blok / serbuk.
Bertanda “999”.
Mengandungi 70% – 90% morfin.
Juga dipanggil Heroin No.1

Bes Morfin.
Seperti serbuk kopi halus.
Mengandungi 60% – 70% morfin.

Pil-pil Morfin.
Mengandungi morfin sulfat / morfin hidroklorid.

Pil kecil berwarna putih / coklat pucat.


Ganja
Sumber: Google Image
                  

Kanabis ialah istilah umum yang digunakan untuk semua jenis dadah yang diperoleh daripada pokok “cannabis sativa”.
Pokok ini berasal dari kawasan beriklim panas seperti Asia, Mexico, Afrika dan Timur Tengah. Ia merupakan bahan yang sangat kompleks dan mengandungi sekurang-kurangnya 421 jenis bahan kimia yang mana “tetrahydrocannabinol” (THC) merupakan bahan psikoaktif yang utama.

Kandungan THC : 0.25% – 8%
Cara Mengunakan : Menghisap, menelan (bersama makanan / minuman)
Nama Jalanan : Ganja
Kokain
Sumber: Google Image
                 
Kokain berasal dari daun koka atau Erythroxylon coca dan lain-lain jenis pokokErythroxylon yang terdapat di Peru, Bolivia, dan Colombia di pergunungan Andes, Amerika Selatan. Bahan ini kebanyakannya disalah gunakan di Amerika Syarikat.
Cara Menggunakan : Menyuntik, menghidu, menghisap
Nama Jalanan : “Coke”, “Crack”, “Snow”, “Flake”

Kokain “Freebase” adalah bes kokain yang bebas daripada segala campuran dan dihisap dalam bentuk tulen dengan menggunakan paip khas. Kokain “Crack” adalah campuran kokain dengan serbuk penaik dan berbentuk “granusles“. “Crack” mempunyai ketulenan sehingga 90% dan sangat berbahaya kerana ia boleh menyebabkan ketagihan teruk dalam masa yang singkat
Jadual 1.1: Jenis-jenis dadah dan penerangan.

Sekarang, kami huraikan mengenai alkohol. Definisi alkohol ialah bahan kimia yang ada didalam setiap organ dalam tubuh manusia, tetapi apabila di minum dalam jumlah yang sederhana, ia akan memberi kesan kepada hati.

Jenis Alkohol

Jenis alkohol
Penerangan
Wine
Hasil gabungan buah-buahan khususnya anggur
Brandy
Sejenis arak yang dihasilkan hasil penyulingan wine
Whiskey
Hasil gabungan bijian, gandum, jagung, dan barli
Beer
Hasil gabungan gandum dan barli
Vodka
Hasil ampuran vodka dan jus oren
Champagne
Sejeniswine pada sparkling wine, hasil gabungan wine pada tahap kedua.
Sake
Hasil gabungan beras
Rum
Hasil gabungan tebu
Jadual 2: Jenis-jenis alkohol dan penerangan

Sumber: Google Image


Implikasi akibat daripada penyalahgunaan bahan terlarang

Implikasi alkohol boleh dibahagikan kepada tiga kategori iaitu pekerja, rakan sekerja dan majikan atau organisasi. Terdapat banyak kesan apabila ia datang kepada pekerja yang mengambil barang-barang larangan. Ada 3 aspek  apabila bercakap tentang prestasi kerja yang fokus, psikomotor dan kognitif. Pekerja juga mungkin akan kehilangan pekerjaan mereka kerana ketagihan mereka. Mereka juga boleh terlibat dalam aktiviti jenayah seperti meragut untuk mendapatkan bahawa barang-barang larangan. Kemalangan juga boleh berlaku apabila mereka memandu kereta dalam keadaan tidak sedarkan diri. Mereka akan mempunyai kecenderungan untuk cubaan  membunuh diri.


Bagi rakan-rakan, mereka juga boleh dipengaruhi oleh senario ini. Mereka akan berasa terancam dan tidak selesa kerana mereka mempunyai stereotaip bahawa  pekerja yang merupakan "orang jahat sentiasa buruk". Dalam keadaan ini, rakan sekerja yang lain tidak percaya kepada mereka yang pernah ketagih dadah dan alkohol. Pekerja wanita juga berasa tidak selamat kerana dadah dan alkohol Itu bermakna penggunaan dadah dan alkohol yang membawa kepada suasana tidak baik kepada tempat kerja.


Penggunaan dadah dan alkohol di kalangan pekerja akan menjejaskan imej organisasi.. Pengurus akan berasa tertekan untuk mengendalikan kes-kes yang tidak produktif. Dalam masa yang sama, penggunaan dadah dan alkohol akan meningkatkan vandalisme atau mengakibatkan  kerosakan harta awam  dan organisasi perlu mengeluarkan  bajet  yang lebih untuk tujuan  penyelenggaraan.

Peranan kaunselor dalam mengendalikan sesi kaunseling
  1. Memberikan sokongan, pendidikan dan profesional cara konfrontasi
  2. Memberi tumpuan kepada gejala penagihan dan aspek-aspek yang berkaitan dengan fungsi psikososial individu yang terlibat dengan penagihan dan pemulihan kandungan program dan struktur berterusan.
  3. Memahami dan membantu mereka mempelajari kemahiran baru untuk memberi harapan kepada mereka supaya bermotivasi untuk berubah.
  4. Memantau perkembangan dan perubahan yang berlaku kepada individu.
  5. Mengenal pasti tahap ketagihan yang dialami oleh individu.
  6. Pengendalian proses kaunseling:  
  • Penilaian psikososial
  • Membina perancangan pemulihan
  • Melaksanakan pelan pemulihan
  • Penilaian kemajuan dan pencapaian klien
  • Pelepasan program

Bagaimana teknologi boleh membantu ?

Teknologi ini diperlukan untuk mengatasi isu-isu ini. Di Malaysia, tidak ada inventori khas atau ujian yang digunakan untuk mengesan orang yang terlibat dalam dadah dan alkohol. Ujian air kencing telah digunakan di Malaysia untuk mengenal pasti orang itu.

      Alkohol, merokok, dan Penglibatan Bahan Saringan Test (ASSIST) adalah alat saringan untuk penggunaan dadah di tempat perubatan am dan ia juga dikenali sebagai alat interaktif berasaskan web yang memberi petunjuk klinikal melalui satu siri soalan saringan dan berdasarkan kepada pesakit ini maklum balas, menjana bahan skor penglibatan yang mencadangkan tahap campur tangan diperlukan.

     Alat ini juga menyediakan pautan kepada sumber-sumber untuk menjalankan campur tangan ringkas dan mencadangkan rawatan terbaik dengan pelanggan .This instrumen pemeriksaan, versi diubahsuai daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Alkohol, merokok, dan Penglibatan Bahan Saringan Test (ASSIST) adalah sesuai untuk pesakit berumur 18 atau lebih tua dalam dan Ia juga dapat diselesaikan sama ada oleh doktor atau pesakit yang menggunakan borang dalam talian atau versi bercetak surat cara itu, dan mudah menjaringkan. Selain itu, ia menyediakan maklumat mengenai bahan-bahan yang orang yang pernah digunakan dalam hidup mereka, bahan-bahan yang digunakan dalam tiga bulan yang lalu, masalah yang berkaitan dengan penggunaan bahan, risiko bahaya semasa atau akan datang, pergantungan, dan penggunaan suntikan dadah.




Nukilan Kaunselor Pelatih,

Diana Layam Ak Jack
Entri Jais
Elizabeth Musi Anak E'pie
Fateen Ramli
Fatin Atiqah bt Aliffin
Fudhail Hakimi Arif b Ibrahim
Jessica Peter



No comments:

Post a Comment