Thursday, May 7, 2015

Perancangan dan Pelaksanaan Perkhidmatan Kaunseling dalam Organisasi

Assalamualaikum dan Salam Sayang buat semua. Entri kali ini akan membawa pembaca melihat tentang perancangan dan pelaksanaan kaunseling dalam organisasi. Sebelum pergi lebih jauh, suka untuk kami kongsikan satu petikan ini;

“Kemajuan bidang kaunseling dan bimbingan di Malaysia adalah hasil permintaan masyarakat terhadap satu perkhimatan yang dapat membantu masalah sosial dan peribadi akibat daripada kemajuan ekonomi dan teknologi yang pesat. Unutk menghadapi pelbagai cabaran dari kemajuan dapatlah dilihat dalam masyarakat Malaysia bahawa bidang kaunseling akan berkembang dan lebih menumpukan bidang-bidang specialization yang tertentu.”

Petikan ini merupakan salah satu petikan daripada buku Kaunseling untuk kesejahteraan insan: Suatu Pengenalan di Malaysia oleh Abdul Halim Othman pada tahun 1999. Menariknya, sejak tahun 1999 lagi, perkembangan bidang kaunseling dilihat semakin berkembang dan semakin pesat secara amnya. Malah salah satu bidang yang ditekankan di dalam buku ini adalah Kaunseling industri dan organisasi.

Baiklah, ayuh kita teruskan.

Kaunseling Organisasi

Pada pandangan anda, apakah itu kaunseling organisasi?

Terdapat beberapa pandangan yang berbeza dalam menjawab persoalan di atas, dan ia berubah-ubah mengikut budaya dan masa tertentu.
  • Berridge (1997). Kaunseling ditempat kerja berperanan untuk menyediakan perkhidmatan kaunseling dan perundingan yang memberi sasaran kepada pencegahan dan pemulihan masalah-masalah kerja dan peribadi pekerja serta hubungan dengan anggota keluarga mereka.
  • Joseph, C. (2012). Kaunseling adalah satu proses menolong yang disediakan oleh organisasi yang mengambil berat tentang kesejateraan pekerja.


Isu di Organisasi

Marcapada ini kita menyaksikan betapa dunia sudah menjadi semakin tidak terkawal dengan  kerosakan dan kehancuran, baik dari segi material dan moral berlaku di mana-mana. Dalam skala yang lebih kecil, organisasi tidak kira swasta mahupun kerajaan turut terkesan dengan perubahan ini dari segi pembangunan serta produktiviti organisasi.

Antaranya adalah, bebanan dan tekanan kerja, ketidakhadiran, tidak mengikut polisi, kadar prestasi rendah, masalah kerjaya, kurang semnagat sepasukan, tidak boleh menyesuaikan diri dengan budaya baru, masalah personal, hubungan interpersonal yang kurang efektif antara pihak bawahan dan pihak atasan, low self-esteem, prestasi kerja yang merosot dan tidak produktif, kesesakan lalu lintas, dan masalah kesihatan.
Sumber: Google Image

Perkongsian Bersama Kaunselor Organisasi

Perkongsian bersama seorang kaunselor di sebuah organisasi berasaskan pendidikan, memberi kami peluang untuk melihat lebih dalam berkenaan isu - isu kaunseling di organisasi. “Apa yang dipelajari, tidak sama apa yang akan kamu lalui di alam pekerjaan”, itulah ayat pertama ketika kami bertemu dengan kaunselor tersebut. Beliau menyatakan, menjadi seorang kaunselor tidak boleh hanya duduk di bilik dan menunggu klien sahaja. Kaunselor perlu menjadi seseorang yang dikenali dan mudah untuk didekati.

Pada awal perlantikan sebagai kaunselor di situ, beliau mengambil langkah untuk berjumpa dengan orang tertinggi di organisasi tersebut untuk mendapatkan gambaran awal tentang budaya kerja, dan visi, misi organisasi. Dengan dasar bersifat adil, kaunselor tersebut juga mendengar luahan dari pekerja - pekerja. Di sini, etika memainkan peranan yang penting supaya segala perkara yang diceritakan adalah masih dalam prinsip kerahsiaan kaunseling. Seterusnya, kaunselor menyatakan, setiap organisasi berbeza cabarannya. Cabaran beliau terbahagi kepada tiga iaitu pelajar, staf sokongan dan staf akademik. Melalui isu-isu ini, barulah perancangan dalam organisasi dalam dijalankan dengan baik malah memberi kesan positif kepada semua yang berada dalam organisasi ini.

Skop Kerja dan Peranan kaunselor organisasi.

Menurut Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), skop kerja kaunselor terbahagi kepada empat (4) iaitu; 1) krisis, 2) pemulihan, 3) pencegahan dan 4) perkembangan. 
Pendekatan krisis boleh diberikan apabila seseorang mengalami keadaan tergugat `kebajikan diri’ atau kebajikan orang lain atau sesuatu keputusan segera perlu diambil. Manakala pendekatan pemulihan adalah seperti mencadangkan jalan penyelesaian agar pekerja tidak mengalami krisis dan berupaya memajukan diri. Pendekatan pencegahan pula mencuba meramalkan masalah dan menghalangnya daripada berlaku. Pendekatan perkembangan pula mengabungkan pendekatan krisis,pencegahan, dan pemulihan. Pendekatan ini melihat pengajaran,tunjuk ajar, mengarah, memberikan maklumat dan kaunseling sebagai sebahagian daripada proses membantu. Keempat-empat skop kerja ini boleh dijalankan melalui aktiviti kaunseling yang asas iaitu sesi kaunseling individu, kelompok mahupun aktiviti bimbingan. 
Seterusnya, peranan kaunselor adalah merancang aktiviti mengikut skop kerja kaunselor seperti diatas. Terdapat empat langkah utama dalam membuat sesuatu perancangan dalam menyediakan perkhidmatan kaunseling iaitu dengan melaksanakan Penilaian awal, Perancangan, Pelaksanaan dan Penilaian akhir. 
Teknologi membantu kaunselor di organisasi

Teknologi mmebantu kaunselor dari pelbagai sudut, bermula dengan pelaksaan tugasan sehinggalah pendokumentasian. Salah satu contoh yang sedang meningkat naik adalha, e-kaunseling. Postel, Haan, dan Jong (2008) berpendapat bahawa e-kaunseling merupakan satu peluang dalam usaha untuk meningkatkan keberkesanan dalam  memberikan servis terapeutik kepada klien yang berhadapan dengan masalah mental dan dapat membantu klien menyelesaikan permasalahan mereka di bawah jagaan atau panduan daripada ahli terapi yang profesional.


Di sini sahaja pekongsian kali ini. Kami bukanlah pakar kaunseling namun harapnya sedikit perkongsian yang ringkas ini bermanfaat untuk ada semua.

Disediakan oleh kaunselor pelatih,

1. Nurul Farahin binti Ibrahim
2. Nurul Fatihah binti Amir
3. Nurul Raheemah binti Bava Bugardeen
4. Nurul Syafiqa binti Babah
5. Rabiatul Adawiyah binti Ali Jan
6. Rainny anak Bujang
7. Shaira Parveen binti Hamilin

No comments:

Post a Comment