Sumber: Google |
Assalamualaikum dan salam
sejahtera buat semua :)
Pada kali ini, kami akan
berkongsi serba sedikit tentang kesan isu teknologi: Perkembangan teknologi di
tempat kerja. Bagi memulakan perkongsian, kami akan berkongsi tentang isu–isu mengenai
teknologi dan kesan teknologi dalam konteks organisasi.
Isu Semasa
Teknologi merupakan
pembangunan dan penggunaan alat bantuan seperti mesin, pengaturan dan proses
yang menyelesaikan masalah serta memudahkan manusia dalam kehidupan
seharian. Di tempat kerja, teknologi
banyak digunakan dalam urusan pentadbiran dan pengurusan kerja-kerja di
pejabat. Antara contoh-contoh teknologi yang sering digunapakai di organisasi
ialah seperti komputer, mesin fotokopi, mesin faks dan banyak lagi. Tidak
dilupakan jugak bahawa internet merupakan salah satu daripada teknologi yang
menjadi asas pada masa kini. Selain itu, kemudahan seperti emel dan jaringan
sosial menjadi salah satu alat komunikasi utama.
Walaubagaimanapun, teknologi
ini juga mewujudkan isu-isu di organisasi. Pertama, maklumat pengguna teknologi
mungkin tidak terjamin kerahsiaannya oleh pengatur program tersebut. Contohnya,
maklumat pelajar-pelajar di sesebuah universiti tmungkin terdedah kepada
manusia yang tidak bertanggungjawab. Kedua, salah faham dalam komunikasi juga
mungkin berlaku dengan penggunaan teknologi ini. Seterusnya, penyalahgunaan
teknologi merupakan isu yang dianggap biasa. Sebagai contoh, pekerja di
organisasi menggunakan kemudahan komputer dan internet untuk kegunaan peribadi.
Kurang pengetahuan tentang teknologi juga membuatkan penyampaian sesuatu
maklumat dalam organisasi terbatas dan membuatkan pekerjaan menjadi kurang
efektif.
Setelah mengetahui
isu-isu semasa dalam konteks organisasi, kami akan mengupas dengan lebih lanjut
tentang kesan-kesan teknologi maklumat kepada organisasi.
Kesan-Kesan Teknologi Maklumat Dalam Konteks
Organisasi
POSITIF
|
NEGATIF
|
||
Memudahkan
Kerja Seharian
Teknologi
telah membantu pekerja di pejabat menjadi semakin mudah. Penggunaan mesin
fotostat misalnya telah memudahkan pekerja untuk membuat salinan sesuatu
dokumen. Disamping itu penggunaan applikasi seperti Microsoft Word
telah memudahkan pekerja dipejabat untuk membuat laporan, menaip surat dan
sebagainya.
|
Jenayah siber
Pengguna Internet
melakukan pelbagai jenis jenayah siber seperti penipuan, kerosakan atau
pengubahsuaian ke atas program atau data komputer, kecurian maklumat, capaian
secara tidak sah ke atas sistem, menyalin perisian secara tidak sah,
pengintipan, judi siber, skim cepat kaya, pornografi, penggodam, penyebaran
virus dan mel spam.
|
||
Menjimatkan Masa
Pekerja dapat menjimatkan masa mereka terutamanya jika ingin
berurusan dengan organisasi lain. Pekerja hanya perlu menelefon, menghantar
faks, berhubung melalui panggilan video, menghantar proposal, laporan melalui
email dan sebagainya. Pekerja tidak perlu lagi pergi ke tempat berkenaan jika
terdapat urusan. Hal ini dapat menjimatkan masa dan kos.
|
Penggodam
maklumat
Penggodam dan
pengganas siber yang bersikap sesuka hati juga memusnahkan data dan mengubah
sistem computer. Mereka juga boleh menggunakan internet untuk mencuri
maklumat sulit yang dimiliki oleh individu, syarikat dan organisasi dan
memperoleh keuntungan melalui cara penjualan kepada pihak pesaing.
|
||
Memudahkan
perhubungan.
Kecanggihan teknologi masa kini telah memberi banyak kemudahan
komunikasi kepada seluruh masyarakat di dunia. Ianya amat mudah, hanya perlu
menggunakan telefon, laman media sosial, Skype, Yahoo Messenger, Email dan
sebagainya. Kemudahan komukasi ini banyak membantu organisasi untuk
berhubungan di seluruh pelusuk dunia.
|
Kewujudan budaya
plagiarism
Sebagai contoh,
pekerja telah menyalahgunakan teknologi sebagai satu cara untuk memudahkan
dan menyiapkan kerja mereka dengan meniru, menciplak dan ‘copy dan paste’
maklumat dan hasil kerja orang lain melalui internet. Hal ini bukan sahaja menjejaskan amalan
kesantunan malah ini juga akan mengakibatkan individu yang terlibat tidak
melakukan sesuatu tugas dengan hasilnya sendiri..
|
||
Komunikasi
yang lebih efektif
Penggunaan blog, media sosial (facebook, twitter
dan myspace) dan forum menjadi medium yang popular untuk menyampaikan
maklumat. Golongan pekerja zaman kini menjadikan laman sosial untuk menyebarkan
maklumat terkini terutamanya kepada rakan- rakan mereka. Dengan cara ini
maklumat dan info terkini lebih mudah untuk disampaikan dan lebih menyeluruh.
|
|
||
Berkongsi pendapat dan info
terkini
Blog
dan forum adalah medium yang terbaik untuk bertukar pendapat dan mendapatkan
info terkini. Pekerja masa kini lebih berminat menggunakan forum untuk
mencari maklumat terkini dan saling berkongsi pendapat mereka dengan rakan
yang hanya dikenali di alam maya. Penyaluran maklumat dapat
disalurkan dengan pantas ke seluruh dunia. Kini dengan perkembagan teknologi
dalam komunikasi telah mempelbagaikan saluran untuk menyampaikan maklumat dan
ianya juga lebih pantas.
|
|||
Sumber dari link ini : Kesan Teknologi Maklumat
|
Jadual 1: Kesan-Kesan Teknologi Maklumat Dalam
Konteks Organisasi
Kesan-Kesan Teknologi Maklumat Dalam Perspektif Kaunseling
1. Sesetengah
kaunselor menggunakan internet untuk menghubungi klien. Kaunselor pemulihan
menggunakan laman sesawang untuk melakukan penilaian, perancangan dan perkhidmatan
penghantaran (Patterson,2000). Klien yang mempunyai penyakit mental atau
gangguan terutamanya serangan panic atau agoraphobia
boleh mendapat manfaat daripada penggunaan internet yang membantu dalam
kemahiran berdikari dalam kehidupan
terutamanya menggunakan penjagaan bersemuka. Pakar diet juga menggunakan laman
sesewang seperti blog daripada kaunseling pakar pemakanan untuk mengetahui
pemakanan yang sihat.
2. Selain
itu, penggunaan laman sesawang dapat membantu kaunselor dalam mencari maklumat
untuk pembangunan kerjaya pelajar pelbagai maklumat semasa seperti informasi
tentang kolej-kolej, pasaran pekerjaan, kemahiran yang asas dan pelbagai data
dapat diperolehi dengan mudah diinternet.
3. Perkhidmatan
penghantaraan terus daripada teknologi kebanyakkan digunakan dalam pelbagai
setting dalam terapi kaunseling. Tiga fungsi laman sesawang sesuai digunakan
dalam kaunseling interaksi, asynchronous
communication,komunikasi bersuara dan
video persidangan. Ciri-ciri komunikasi ini membawa kepada jalan
keunikan sama ada mempunyai kelebihan dan limitasi. Pelbagai perkara yang perlu diambil berat seperti
kekurangan tanda-tanda fizikal, potensi untuk menipu dan kerahsiaan.
Walaubagaimanapun individu daripada hubungan yang berpanjangan dan perkhawinan
berdasarkan laman sesawang menunjukkan potensi yang bermakna dan professional
teraputik dalam hubungan klien dalam penggunaan laman sesawang.
4. Selain
itu pasukan sokongan di dalam talian untuk individu yang mengalami kehilangan insan tersayang
mempunyai keputusan positif yang sama. Peserta yang menggunakan talian ini
dapat menjalinkan hubungan yang mesra didalam talian meskipun tidak pernah
bersua disebabkan oleh sokongan yang diberikan. Kumpulan sokongan selalunya
bukan membabitkan individu yang professional, malahan turut seperti melibatkan
individu yang kehilangan orang tersayang, anoreksia dan isu lain. Kejayaan
kumpulan sokongan dalam talian sangat penting untuk membincangkan kejayan
kaunseling dan strategi teraputik. Kumpulan sokongan sosial dapat membangunkan
model yang boleh digunakan didalam reka bentuk program dan penilaian.
Peranan
Kaunselor Dalam Mengendalikan Isu Teknologi
1. Penguasaan
Ilmu Teknologi
Perkembangan ilmu teknologi
yang semakin pesat memerlukan kaunselor untuk meningkatkan pengetahuan mengenai
penggunaan teknologi dalam membantu kaunselor menjalankan sesi kaunseling.
Kaunselor boleh menghadiri kursus-kursus yang berkaitan bagi meningkatan mutu
perkhidmatan yang disediakan untuk mengaplikasikan ke alam maya.
2. Maklumat
yang tepat terhadap perkhidmatan kaunseling yang disediakan
Penggunaan teknologi
memudahkan orang ramai mendapatkan pelbagai maklumat di alam maya, namun tidak
semua maklumat adalah benar dan sahih. Hal yang demikian, kaunselor perlu
memberi maklumat yang tepat kepada pengguna internet agar tidak berlaku salah
faham atau penyalahgunaan maklumat mengenai perkhidmatan yang disediakan.
Kemudahan untuk mendapatkan maklumat perkhidmatan kaunseling hendaklan
disediakan agar pengguna internet mudah untuk mendapatkan keterangan daripada sumber
yang sahih.
3. Kerahsiaan
Walaupun sesi kaunseling
menjalankan teknologi sebagai medium perkhidmatan, kerahsiaan klien masih perlu
dijaga bagi menjamin kesejahteraan klien. Dokumen perjalanan sesi hendaklah
disimpan sebagai rujukan kaunselor.
4. Akses
internet yang lancar
Sebelum kaunselor memulakan sesi secara virtual, kaunselor dan klien
haruslah memastikan kelancaran atau kelajuan internet di tempat mereka dalam
keadaan yang bagus. Peranan organisasi dalam hal ini adalah penting dalam
memastikan kelancaran internet di tempat mereka. Ini kerana akses internet yang
baik akan memudahkan perkongsian maklumat diperolehi.
5. Membentuk
persekitaran yang terapeutik
Penggunaan teknologi ketika melakukan sesi seperti mengadakan sesi
secara virtual mungkin akan menimbulkan rasa tidak selesa kepada klien, maka di
sini peranan kaunselor adalah dengan mewujudkan suasana yang terapeutik agar
sesi yang dijalankan berjalan dengan lancar. Persekitaran yang terapeutik ini
boleh diwujudkan secara alam maya mahupun realiti. Penggunaan cermin mata khas
ketika melakukan sesi boleh membantu klien merasakan seperti berada
bersama-sama kaunselor dalam satu bilik yang direka khusus bagi mengendalikan
sesi di alam maya.
6. Memahami
dan merujuk Akta Kaunselor 1998 sebelum menjalankan sesi
Akta Kaunselor 1998 telah menggariskan beberapa panduan yang kaunselor
perlu patuhi ketika menjalankan sesi yang melibatkan penggunaan teknologi.
Antara perkara –perkara yang telah digariskan itu adalah dibawah Perkara A.12.g
dan A.12.h.
Bagaimana Teknologi Boleh Membantu?
Penggunaan Teknologi Informasi pada masa kini
sememangnya sangat penting. Pengaruhnya sangat besar dan sangat berguna dalam
dunia kaunseling. Ini kerana kaunselor tidak selalunya boleh berada di
tempat-tempat tertentu pada bila-bila masa mereka diperlukan untuk memberi
kaunseling. Dengan wujudnya teknologi informasi bagi membantu kaunselor, ianya
dapat memudahkan dan mempercepatkan lagi tugas yang wajib mereka laksanakan.
- MEDIA SOSIAL KOMUNIKASI
Penggunaa teknologi Informasi sebagai medium untuk
memberikan bimbingan dan kaunseling sangatlah diperlukan pada masa kini
terutamanya jika klien mereka mahukan respon yang cepat terhadap masalah
mereka. Jadi sesi kaunseling dapat dilaksanakan dengan mudah menggunakan
pelbagai applikasi seperti Messanger,
wechat, Whatsapp dan lain-lain applikasi yang dirasakan amat berguna
mengikut keselesaan klien. Ada sesetengah situasi yang kritikal seperti klien
yang sangat beremosi, penggunaan teknologi amatlah penting bagi memberikan
keselesaan pada klien kerana perbincangan secara bersemuka agak tidak
memberikan privasi pada ketika itu.
- DIGITAL
Penggunaan
teknologi informasi juga amatlah berguna dalam keberkesanan kaunseling
terhadap klien. Sebagai contoh penggunaan video cam dimana kaunselor dan klient
dapat berhubung secara visual dalam membincangkan krisis-krisis yang dialami
apabila klien tidak dapat hadir pada temujanji. Ini membuatkan sesi kaunseling
menjadi sangat efisien walaupun tidak duduk didalam satu bilik..
Maklumat-maklumat seperti gambar, pdf, informasi berita dan lain-lain boleh di
hantar dengan cepat untuk dibaca oleh klien. Segala jadual waktu sesi
kaunseling juga dapat dihantar oleh kaunselor kepada klient melalui teknologi
informasi .
- MULTIMEDIA
Melalui teknologi informasi sesi kaunseling dapat
dilakukan dengan cara yang sangat kreatif seterusnya menimbulkan minat klien
terhadap isu yang dibincangkan. Misalnya penggunaan power point yang boleh
diletakkan gambar, audio dan lain-lain lagi membuatkan sesi kaunseling tidak
bosan.
Oleh itu, teknologi informasi yang bersepadu
amatlah membantu dalam dunia kaunseling. Ianya sangat berguna kepada kedua-dua
belah pihak samada kaunselor mahupun klien jika digunakan dengan cara yang sebaiknya.
Sekian sahaja perbincangan
daripada ahli kumpulan kami. Terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca
entri ini. Terima kasih J
Disediakan oleh kaunselor pelatih,
1. Nur Syuhada bt Shahidan
2. Nur Maizatul Akma bt Abdullah
Zawawi
3. Nor Syuhadah bt Abdul Aziz
4. Norhayani bt Hassan
5. Nor Syahira bt Hasnan
6. Nor Fadhillah bt Salleh
7. Nurlatifah binti Abdul Rahim @
Halmi
No comments:
Post a Comment